ژورنال معاملاتی چیست؟ همه چیز درباره ژورنال ترید

ژورنال معاملاتی چیست؟ همه چیز درباره ژورنال ترید

ژورنال معاملاتی چیست؟ امروزه کسب درآمد از دنیای کریپتو تبدیل به یکی از ترندترین روش‌های درآمدزایی شده است؛ اما همانطور که اکثر شما عزیزان حداقل یکبار وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدید و معامله گری را امتحان کردید، قطعاً از ضررها و طمع‌های نابه‌جا باخبراید. ترید یا معامله گری در بازارهای مالی ارتباط مستقیمی با علم روانشناسی دارد و نیازمند قدرت تمرکز و اراده بالا است. ژورنال معاملاتی در بیانی ساده همان نکته برداری و ثبت معاملات است. با اینکه ژورنال ترید مفهوم و کاربردی بسیار ساده دارد، اما یکی از مهم‌ترین اصول در یادگیری ترید است. در این نوشتار قصد داریم شما عزیزان را به طور کامل با ژورنال معاملاتی آشنا کنیم و نحوه نوشتن بهترین ژورنال را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی چیست؟

همانطور که گفته شد، ژورنال معاملاتی(Trading Journal) همان یادداشت برداری از معاملات بروی کاغذ یا نرم‌افزارهایی همانند ورد یا اکسل است. به طور معمول در ژورنال های معاملاتی مواردی نظیر زمان ورود به معامله، زمان خروج، قیمت ورود، حجم معامله، سود، ضرر و… نوشته می‌شود. در این حالت معامله‌گران با بررسی موارد ذکر شده به صورت ماهانه، میزان بهره‌وری خود را سنجیده و بر این اساس تصمیم گیری می‌کنند. همانطور که می‌دانید هر تریدی از یک استراتژی معاملاتی استفاده می‌کند و با کمک ژورنال معاملاتی می‌تواند از میزان سودمند بودن معامله خود توسط این استراتژی مطلع شود.

بیشتر بخوانید: خرید آی پی ثابت ترید

بدون شک ژورنال معاملاتی را می‌توان به عنوان یکی از برترین روش‌های ارزیابی تریدرها دانست. برای ایجاد ژورنال معاملاتی نیازی به هزینه زیادی نیست. یک دفتر و خودکار هم می‌تواند تمامی داده‌های شما را ثبت کند؛ اما اگر قصد دارید کمی منظم‌تر ژورنال خود را ثبت کنید، توصیه می‌شود از نرم افزار اکسل استفاده کنید.

چرا باید از ژورنال معاملاتی استفاده کنیم؟

ویژگی ژورنال معاملاتی چیست

متاسفانه برخلاف تصور، اکثر تریدران نمی‌دانند ژورنال معاملاتی چیست و برخی از افرادی که از این ابزار مهم باخبراند از آن استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث شکست و درس نگرفتن بسیاری از آن‌ها شده است. دلیل آن هم این است که در واقع هیچ فردی نمی‌خواهد آمار شکست خود را ببیند و اکثریت دوست دارند همیشه برنده باشند. صرف نظر از نوشتن ژورنال موجب فراموشی از اشتباهات خواهد شد و یک شکست ممکن است بارها تکرار شود.

اگر قصد دارید به یک تریدر موفق تبدیل شوید، باید قبول کنید که بررسی اشتباهات وضررها موجب پیشرفت شما می‌شود. اگر می‌توانید اشتباه خود را قبول کنید و از آن درس بگیرید، شما نصف راه را رفته‌اید.

بیشتر بخوانید: آی پی ثابت بایننس

مزایای ژورنال معاملاتی چیست؟

  • ایجاد نظم و تمرکز
  • درس از اشتباه
  • ارزیابی استراتژی معاملاتی
  • افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس مسئولیت پذیری
  • ثبت نقاط ضعف، قوت و کسب تجربه
  • کمک به بهبود استراتژی

آموزش ساخت ژورنال

آموزش ساخت ژورنال معاملاتی

به گفته برت استینبارگر(تریدر و نویسنده دهه 80 میلادی) لازم نیست برای تهیه ژورنال معاملاتی تمام جزئیات خود را یادداشت کنید، بلکه باید تاثیرگذارترین معاملات و مواردی که از آن تجربه کسب کردید را یادداشت کنید مانند دلایل بیشترین سود و ضرر. طبق این نظریه هرچه ژورنال معاملاتی شما ساده‎‌ترباشد، قابلیت اجرا کردن آن آسان‌تر است؛ اما در نقطه مقابل یک ژورنال ترید پیچیده ممکن است تریدر را وادار کند از ژورنال استفاده نکند.

بیشتر بخوانید: خرید آی پی ثابت کوکوین

ژورنال معاملاتی یک ابزار شخصی است و هر شخص باید متناسب با نحوه برخورد و استراتژی معاملاتی خود آن را بررسی و ارزیابی کند.

نحوه ساخت ژورنال معاملاتی

نحوه ساخت ژورنال معاملاتی

حال که می‌دانید ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است بدانید که در یک ژورنال معاملاتی باید چه مواردی را یادداشت کنید.

زمان و تاریخ ورود و خروج از معامله(Open Date, Close Date): در این قسمت باید زمان و تاریخ دقیق ورود و خروج از هر معامله را ثبت کنید.

قیمت زمان ورود به معامله(Entry Price): در برخی مواقع ممکن است معامله‌گر قیمت ورود به معامله خود را به صورت سفارش شرطی یا Entry Price تنظیم کرده باشد، اما پیش از رسیدن به آن به صورت دستی وارد معامله شده باشد. در ژورنال معاملاتی باید قیمت لحظه ورود به معامله ثبت شود.

قیمت زمان خروج از معامله(Exit Price): در این قسمت همانند قیمت زمان ورود ممکن است تریدر برای خروج از معامله از قابلیت شرطی استفاده کرده باشد(این حالت به معنای حد سود و حد ضرر می‌باشد) اما پیش از رسیدن به قیمت موردنظر، کاربر به صورت دستی از پوزیشن خارج شود. در ژورنال معاملاتی باید زمان دقیق خروج از معامله ثبت شود.

عنوان جفت رمزارز(Currency Pair): در این قسمت می‌بایست اسم نمادی که در آن اقدام به باز کردن معامله کردید، ثبت شود.

نوع پوزیشن باز شده(Position Size): در این قسمت می‌بایست حجم معامله خود را ثبت کنید.

حد سود(Take Profit): پس از اتمام کار و کسب سود، مقدار سودی که کسب کردید را در این قسمت ثبت کنید. نحوه یادداشت حد سود دلخواه است، می‌توانید به صورت دلاری یا درصدی یادداشت کنید.

حد ضرر(Stop Loss): در این قسمت قیمت دقیقی که به عنوان حد ضرر محاسبه کردید را ثبت کنید.

برد یا باخت(Win or Loss): در این قسمت یادداشت کنید که در اتمام این معامله با سود یا ضرر خارج شده‌اید.

دلایل ورود به معامله(Signal): یکی از مهم‌ترین مورادی که در ژورنال معاملاتی خود باید ثبت کنید، دلایل ورود شما به معامله است. در این قسمت باید این دلایل را به طور واضح ثبت کنید. دلایلی نظیر پس از شکست خط روند و تثبیت قیمت بالای آن وارد معامله شدم.

دلایل خروج از معامله(Comments): این قسمت نیز همانند دلایل ورود از اهمیت بسیار بالایی در ژورنال ترید برخوردار است. در این قسمت می‌بایست دلایلی که باعث خروج از معامله شده است را ثبت کنید. به طور معمول احساسات می‌تواند بزرگ‌ترین دشمن شما در لحظه خروج باشد. این احساسات را یادداشت کنید تا در معامله بعدی خود از آن درس بگیرید و احساسی عمل نکنید.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت وبگردی چیست؟

نرم افزار ثبت ژورنال معاملاتی چیست؟

همانطور که گفته شد، برای ثبت ژورنال نیازی به خرید نرم افزار یا تهیه اشتراک ماهانه نیست! یک برگه و خودکار نیز برای ثبت موارد مذکور کافی است. اما اگر قصد دارید کمی منظبت‌تر ژورنال خود را یادداشت کنید، می‌توانید از نرم افزار اکسل استفاده کنید. عناوین مورد نیاز خود را یادداشت کنید و سپس همانند یک جدول آن را پر کنید. البته نرم افزارهایی نیز جهت ساخت ژورنال معاملاتی طراحی شده‌اند که می‌تواند کار را برای معامله گران بسیار آسان کند. برخی از بهترین نرم افزارهای ژورنال نویسی عبارت‌اند از:

  1. Journal(رایگان)
  2. Friday(نسخه رایگان و پولی)
  3. Evernote(نسخه رایگان و پولی)
  4. Driarium(19.99 دلار)
  5. Journey(رایگان برای وب و نسخه پولی)
  6. Glimpses(12.99 دلار)

سخن آخر

در این نوشتار همانطور که وعده داده شد، یاد گرفتید که ژورنال معاملاتی چیست و چه کاربردی دارد. به طور خلاصه ثبت کلیه اطلاعات از زمان ورود تا خروج یک معامله را ژورنال معاملاتی می‌گویند. سعی کنید مهم‌ترین مسائل معامله خود را ثبت کنید و از ثبت مطالب اضافی و پیچیده کردن ژورنال خود جلوگیری کنید. ژورنال پیچیده می‌تواند نتیجه را برعکس کند.