بررسی جامع تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

بررسی جامع تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

همانطور که می‌دانید جهت راه‌اندازی کسب و کار آنلاین خود، پس از ثبت دامنه(Domain) به فضایی برای میزبانی و ذخیره اطلاعات وبسایت خود نیاز دارید. اگر به سرویسی پرسرعت و باکیفیت نیاز دارید، سرور مجازی بهترین انتخاب می‌باشد. لازم به ذکر است که در این مرحله برای انتخاب بین سرور مجازی لینوکس و ویندوز، با توجه به نیاز وبسایت خود می‌بایست تصمیم گرفت. تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر شخص پیش از خرید هاست(Host) باید به آن توجه داشته باشد. در این نوشتار قصد داریم شما را به طور کامل با تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز آشنا کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین سرویس میزبانی وب را برای وبسایت خود تهیه کنید، با ما همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی ویندوز با لینوکس

برای بررسی تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز، بهتر است ابتدا کمی با مفهوم کلی سرور مجازی آشنا شوید. VPS یا همان سرور مجازی که مختصر شده کلمه Virtual Private Server می‌باشد، در واقع نوعی ماشین مجازی است که بخشی از یک سرور فیزیکی را به خود اختصاص داده است. همانطور که می‌دانید سرورها را ابر رایانه‌هایی بزرگ و پرقدرت تشکیل می‌دهند که برای کارهای سنگین کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از آن جایی که هزینه خرید آن‌ها بسیار زیاد است، تشکیل سرور مجازی تبدیل به راهی جایگزین برای سرورهای فیزیکی شد. امروزه از VPS در بسیاری از موارد نظیر تدریس، تغییر آی پی، فضای میزبانی وب و… استفاده می‌شود. پس از تهیه سرور مجازی، می‌بایست سیستم عاملی جهت ویرایش و اعمال تغییرات نصب کنید؛ این سیستم عامل می‌تواند لینوکس یا ویندوز باشد، که هر کدام از مزایای منحصر به فردی بهره‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی ترید

ویژگی های سرور مجازی(VPS)

فرق سرور مجازی لینوکس و ویندوز

پیش از بررسی تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز، بهتر است کمی با ماهیت سرور مجازی آشنا شوید و کاربرد آن را بهتر درک کنید.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری در سرور مجازی به این معنا است که سرور خریداری شده توانایی مدیریت سریع و افزایش ظرفیت کاری مهیا باشد. بدین شکل در صورتی که در ابتدای راه هستید و کسب و کار کوچکی دارید، می‌توانید سرور مجازی کم حجمی را خریداری کنید و در آینده پس از رشد کسب و کار، سرویس خود را بهینه کنید.

دسترسی روت(Root Access)

یکی از مهم‌ترین ویژ‌گی‌های سرور مجازی، اجازه دسترسی به روت سرور است. به کمک این ویژگی شما می‌توانید تغییرات مختلف را روی سرویس خود اعمال کنید. این تغییرات می‌تواند نظیر نصب سیستم عامل، نصب نرم افزار و راه اندازی سرویس‌های گوناگون باشد.

منابع منحصر به فرد

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور مجازی، امکان ایجاد منابع اختصاصی است. به کمک سرور مجازی می‌توانید منابع اختصاصی سرور خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. انتخاب مقدار فضای دیسک، انتقال داده، سرعت پردازش و… از نمونه‌های بارز این منابع به شمار می‌رود.

سفارشی سازی(Customization)

بدون شک خاصیت سفارشی سازی را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ویژگی سرور مجازی دانست. به کمک این ویژگی کاربران می‌توانند پس از تهیه سرور مجازی اقدام به نصب سیستم عامل مورد نیاز خود کنند و همچنین اجازه نصب نرم‌افزارهای کاربردی همانند Mysql، PHP، Apache و… به آن‌ها داده می‌شود. در ابتدای مرحله انتخاب سرور مجازی کاربران می‌بایست نوع سیستم عامل خود را مشخص کنند. همانطور که گفته شد سیستم عامل لینوکس و ویندوز هر کدام از مزایای منحصر به فردی برخوردارند که در ادامه تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز به طور کامل با این مزایا آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت VPN آی پی ثابت و سرور مجازی

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

تفاوت سرور مجازی لینوکس با ویندوز

به طور کلی موارد مختلفی در سرور مجازی ویندوز و لینوکس وجود دارد که می‌تواند انتخاب را برای کاربران کمی دشوار کند. با شناخت این موارد در انتخاب سیستم عامل سرور مجازی خود، بهتر تصمیم‌گیری کنید.

تفاوت سرور مجازی Linux و Windows از نظر عملکرد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور مجازی لینوکس، عدم درخواست مکرر ریبوت پس از افزایش لود سیستم است. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که از SSH استفاده کند و مدیریت سرور مجازی توسط خط فرمان(Command Line) انجام شود. این در حالی است که ویندوز پس از هر Patch و بروزرسانی درایور نیاز به ریبوت دارد. همچنین به دلیل استفاده از رابط کاربر گرافیکی(GUI) موجب نیازمندی به منابع بیشتر می‌شود.

تفاوت امنیت سرور مجازی Linux و Windows

در رابطه با امنیت هر دو سیستم عامل نیز باید بگوییم که هر کدام از امنیت بسیار بالایی برخوردارند؛ اما سیستم عامل لینوکس به دلیل اینکه تنها مدیران اجازه دسترسی به سرور و ویرایش آن را دارند، سیستم عامل امن‌تری معرفی شده است. این خاصیت به صورت پیشفرض فعال است. سیستم عامل ویندوز نیز از این مزیت برخوردار است اما باید به درستی نصب شود.

تفاوت VPS ویندوز و لینوکس از نظر سازگاری

سرور مجازی ویندوز با نرم افزارهایی نظیر: ASP Classic ،ASP.net ،MySQL ،C# ،VB Development ،MS Access سازگار است.

سرور مجازی لینوکس با نرم افزارهایی مانند: PHP/Perl ،ROR ،Java ،Python ،SSH ،CGI ،FrontPage Extensions سازگار است.

بیشتر بخوانید: سرویس کاهش پینگ

تفاوت کنترل پنل سرور مجازی لینوکس و ویندوز

کنترل پنل در واقع برنامه‌ای برای ویرایش سرور شما است. به کمک این قسمت می‌توانید تمامی موارد داخلی وبسایت خود را ویرایش کنید، بکاپ بگیرید و بهینه کنید. در سیستم عامل لینوکس به طور معمول از کنترل پنل Cpanel و WHM استفاده می‌شود. در سرور مجازی ویندوز نیز جهت ویرایش هاست از کنترل پنل Plesk استفاده می‌شود که محیط گرافیکی بهتری است.

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز از نظر هزینه

همانطور که می‌دانید لینوکس پلتفرمی متن باز(Open Source) است و به همین دلیل هزینه خرید سرور مجازی لینوکس پایین‌تر از ویندوز است. با توجه به این موضوع که ویندوز محصول اختصاصی شرکت مایکروسافت است؛ بنابراین پس از خرید سرور مجازی می‌بایست لایسنس آن را نیز خریداری کنید.

سخن آخر

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز یکی از مهم‌ترین مباحثی است که کاربران باید پیش از خرید سرور مجازی، به آن بپردازند. بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن این موارد و خرید نادرست، پس از مدتی متوجه سرعت پایین و یا مشکلات تخصصی و دشواری می‌شوند که باعث اطلاف هزینه خواهد شد. لازم به ذکر است که هر دو سیستم عامل مزایای به خصوصی دارند که با توجه به نوع وبسایت شما، می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اما به طور کلی سرور مجازی لینوکس نسبت به ویندوز از محبوبیت بیشتری برخوردار است.