تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا | مقایسه جامع Static IP و Dynamic IP

تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا | مقایسه جامع Static IP و Dynamic IP

بدون شک آی پی یکی از اصطلاحات پرکاربرد امروز جامعه ماست و اکثر افراد برای اتصالی بی نقص و پرسرعت به دنبال خرید آی پی میگردند. در ابتدا باید بدانیم که آی پی آدرس منطقی و اینترنتی دستگاه شماست یا به عبارتی شناسنامه دستگاه شما برای شناسایی توسط سرورهاست. شما به وسیله این شناسه منطقی و دیجیتالی به دنیای اینترنت وارد می‌شوید و به عنوان یک کاربر از اینترنت استفاده می‌کنید. آی پی‌ها به صورت کلی به دو دسته آی پی ثابت و آی پی پویا تقسیم می‌شوند در ادامه مقاله به تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا می‌پردازیم.

آی پی ثابت و پویا چیست:

آدرس IP ثابت یک آدرس ثابت و بدون تغییر است که به دستگاهی در شبکه اختصاص داده می‌شود. هنگامی که یک آدرس IP ثابت تنظیم می‌شود، به همان صورت باقی می‌ماند مگر اینکه به صورت دستی توسط مدیر شبکه اصلاح شود.  یک آدرس آی پی پویا، همانطور که از نام آن پیداست، به صورت پویا توسط یک سرور DHCP  در شبکه به دستگاه اختصاص داده می شود. یعنی به صورت پویا و دائمی در حال تغییر است چراکه با هربار متصل شدن دستگاه شما به شبکه یک آی پی جدید درخواست می‌شود و سرور یک آی پی جدید را برای شما اختصاص می‌دهد. بنابراین بزرگترین تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا را نحوه اتصال و مدت زمان اتصال آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: آی پی ثابت ترید

مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا:

تفاوت آیپی ثابت و آیپی پویا

مدت اتصال:

آدرس آی پی ثابت در طول زمان ثابت می ماند، حتی اگر دستگاه مجددا راه اندازی شود یا از شبکه جدا شود. این آدرس یک بار برای همیشه شناسه دستگاه شما می‌شود. آدرس آی پی پویا موقت و برای زمانی کوتاه است و معمولا زمانی که کاری عجله‌ای داریم از آن استفاده می‌کنیم. این زمان معمولا از چند ساعت تا چند روز است و پس از این زمان دیگر دستگاه آن شناسه را ندارد و باید یک آی پی جدید بگیرد و درخواست کند.

کانفیگ و پیکربندی:

از دیگر تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا نحوه پیکربندی  کانفینگ و پیکر بندی است. مدیران شبکه معمولاً با پیکربندی دستی آنها در تنظیمات دستگاه یا با استفاده از رزرو DHCP  ست و تنظیم می‌کنند و از این طریق(منظور از رزرو DHCP اتصال یک آی پی خاص به آدرس MAC دستگاه یا بارکد فیزیکی دستگاه شماست) آدرس های آی پی ثابت را به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهند. در آی پی پویا سرورها به صورت اتوماتیک و رباتیک آی پی‌هایی را برای دستگاه پیکربندی می‌کنند. و سروری با آدرس آی پی پویا نیازی به پیکربندی دستی ندارند و سرور DHCP تخصیص را به طور خودکار انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: DNS چیست؟

هدف و مخاطب:

سومین مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا و تفاوتشان مخاطبانی هستند که جذب می‌کنند. آدرس‌های آی پی ثابت اغلب برای سرورها، دستگاه‌های شبکه (روترها، سوئیچ‌ها) و دستگاه‌هایی که برای دسترسی از راه دور یا برنامه‌های خاص به یک آدرس آی پی ثابت نیاز دارند، استفاده می‌شود. آدرس‌های آی پی پویا معمولا برای اکثر شبکه‌های خانگی و شبکه‌های اداری کوچکتر استفاده می شود. آنها برای شبکه‌هایی با تعداد زیادی دستگاه که به آدرس ثابت نیاز ندارند کارآمدتر هستند. و همینطور برای کاربران خانگی و نیازهای سرگرمی که زیاد نیازی به پورتابل بودن و کنترل از راه دور ندارند مناسب است.

مزایا و معایب

مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا

این دو آی پی مزایا و معایبی دارند که این مزایا تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا را بهتر بیان می‌کند:

تداخل

تداخل و قطع شدن دستگاه یکی از مشکلات این روزهای کاربران است چراکه کاربران با سرورهای مختلفی که دائم تغییر می‌کنند متصل می‌شوند.

با آی پی ثابت، خطر تداخل آی پی وجود ندارد، زیرا چندین دستگاه در شبکه به طور ناخواسته با یک آدرسIP مشابه خاتمه نمی‌یابند. اما مدیریت پیکربندی سختی دارند و تخصصی‌تر پیکربندی می‌شوند از این جهت هرکسی نمی‌تواند آن را پیکربندی کند. در عوض به دلیل سهولت مدیریت آی پی های پویا، نیاز به پیکربندی دستی از بین می‌رود و اضافه کردن یا حذف دستگاه ها از شبکه را بدون نیاز به تغییر در تنظیمات آی  پی راساده تر می‌کند. اما این آی پی معمولا مشکل تداخل و چند شناسه‌ای شدن دستگاه شما را به همراه دارد. این مزایا و معایب مهم‌ترین تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا است.

بیشتر بخوانید: سرویس کاهش پینگ

انعطاف پذیری

یکی از اولین معیارهای مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا که به چشم می‌آید انعطاف پذیری آن‌هاست. آی پی‌های ثابت ممکن است برای دستگاه‌های تلفن همراه یا موقعیت‌هایی که دستگاه‌ها مرتباً شبکه را تغییر می‌دهند مناسب نباشند، زیرا هر شبکه به پیکربندی آی پی ثابت متفاوت و اختصاصی نیاز دارد. در مقابل آی پی‌های پویا برای کاربرانی که نیازی به اختصاصی بودن شناسه ندارند و با تغییر مرتب آی پی مشکلی برای سرورشان پیش نمی‌آید مناسب است. همچنین آی پی پویا را می‌توان برای چندین دستگاه استفاده کرد چراکه نیازی به پیکربندی اختصاصی برای هر دستگاه ندارد پس منعطف ترند.

بهبود عملکرد DNS:

در تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا عملکرد سرویس DNS به دلیل ثابت و موقت بودن این دو مشخص می‌شوند.  آدرس‌های آی پی ثابت می‌توانند به وضوحِ سریع‌تر DNS (سیستم نام دامنه) منجر شوند، زیرا نیازی به به‌روزرسانی مکرر آدرس IP مرتبط با نام دامنه توسط سرورهای DNS وجود ندارد. اما هنگامی که یک آی پی پویا تغییر می‌کند، ممکن است در انتشار DNS تأخیر ایجاد شود که منجر به در دسترس نبودن موقت سرویس‌های مرتبط با آی پی قبلی شود. و این باعث تاخیرهای انتشار DNS می‌شود. این معیار مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است.

پایداری و اعتماد

دیگر عامل مهم تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا پایداری و اعتماد است. برای سرویس‌هایی مانند بازی آنلاین یا سرورهای در حال اجرا، آی پی های پویا می‌توانند به مراحل پیکربندی اضافی نیاز داشته باشند، مانند راه‌اندازی Dynamic DNS یا استفاده از تکنیک‌های ارسال پورت. این کار هویت دستگاه را بهم می‌ریزد و اعتماد سرور را سخت می‌کند. اما  آدرس های آی پی ثابت هویت پایدار و ثابتی را برای دستگاه ها فراهم می کند. این می تواند برای دستگاه هایی مانند سرورها، چاپگرها و تجهیزات شبکه‌ای و همچنین بازی‌های آنلاین که برای عملکرد قابل اعتماد به آدرس ثابت نیاز دارند، بسیار مهم باشد.

قیمت

به طور کلی، آدرس‌های آی پی ثابت گران‌تر از آدرس‌های آی پی پویا هستند. تفاوت هزینه در درجه اول به دلیل در دسترس بودن محدودتر آدرس های آی پی ثابت و همیشگی بودن آنهاست و هزینه های اداری درگیر در مدیریت و اختصاص دهی آدرس های آی پی ثابت است.

بیشتر بخوانید: دلایل اهمیت آی پی ثابت ترید

سخن پایانی

در یک جمع‌بندی برای مقایسه آی پی ثابت و آی پی پویا باید تغییرات و پایداری آی پی‌ها که ثابت پایداری همیشگی و بدون تغییر دارد اما پویا همیشه درحال تغییر است، نوع پیکربندی که آی پی ثابت دستی و توسط مدیران سرور پیکربندی می‌شود اما در آی پی پویا دستگاهی واتوماتیک این کار انجام می‌شود و موارد و مخاطب هدف که IP ثابت برای کاربران اداری و کنترل از راه دور و کاربرانی که باید شناسه‌ای یکتا داشته باشند استفاده می‌شود اما IP پویا برای کاربران موقت در سایت‌هایی که نیاز به حضور همیشگی نیست توصیه می‍شود. به طور کلی در این مقایسه نمی‌توان به طور قطعی آی پی ثابت را بهتر دانست چراکه ابتدا باید نیاز و کاربرد کاربر شناسایی شود و سپس خریداری شود.