گیم فای چیست؟ همه چیز درباره روش جدید درآمدزایی با بازی کردن

گیم فای چیست؟ همه چیز درباره روش جدید درآمدزایی با بازی کردن

گیم فای چیست؟ ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز دامنهٔ اقتصادی خود را با تغییرات فراوان تجربه می‌کند و تحول می‌یابد. یکی از وقایعی که در سال‌های اخیر رخ داده، ادغام دنیای مالی با دنیای بازی‌ها بوده است، که منجر به ظهور مفهومی به نام “گیم فای” شده است.

اصطلاح گیم فای (GameFi) برای توصیف بازی‌های P2E مبتنی بر فناوری بلاک چین استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان با شرکت در این نوع بازی‌ها، پاداش‌هایی به صورت رمز ارز و توکن‌های NFT به دست می‌آورند و می‌توانند آن‌ها را با فروش یا مبادله به درآمد تبدیل کنند. عبارت گیم فای ترکیبی از دو واژه گیم(بازی) و فاینانس(امور مالی) است.

GameFi به بازی‌های بلاک چین با عنوان بازی کن-درآمد کسب کن(Play-To-Earn) اشاره دارد که تعداد زیادی از گیمرها را با ترکیب سرگرمی و کسب درآمد جذب خود کرده است. در این اکوسیستم، بازیکنان می‌توانند با انجام مراحل و وظایف مختلف در حین بازی، پاداش‌های متنوعی مانند ارز دیجیتال یا توکن‌های NFT به دست آورند. برخلاف بازی‌های ویدیویی قبلی(مثل پلی‌استیشن و ایکس باکس)، بازی‌های بلاک چین GameFi این امکان را به بازیکنان می‌دهند که آیتم‌های بازی را به دنیای واقعی منتقل کرده و درآمدهای خود را در صرافی‌های کریپتو معامله کنند.

بیشتر بخوانید: کلود گیمینگ چیست؟

گیم فای چیست؟

گیم فای چیست؟

گیم فای یک ترکیب جذاب از فناوری بلاک چین، امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) و علم بازی است. این مدل به بازی‌های بلاک چینی Play-to-Earn اشاره دارد که به بازیکنان انگیزه‌های اقتصادی برای شرکت در آنها فراهم می‌کند. اکوسیستم گیم فای از ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT و همچنین تکنولوژی بلاک چین برای ایجاد یک محیط بازی مجازی بهره‌می‌برد.

به طور کلی، بازیکنان این نوع بازی‌ها می‌توانند از طریق شرکت در بازی و مبارزه با سایر بازیکنان یا پیشرفت در سطوح مختلف، جوایز مختلفی را به دست آورند. آن‌ها همچنین قابلیت دارند دارایی‌های خود را از داخل بازی به خارج منتقل کنند و آنها را در صرافی‌های ارز دیجیتال و بازارهای NFT خریدوفروش کنند.

مقاله پیشنهادی: سرویس کاهش پینگ دوتا2

روش های کسب درآمد از گیم فای چیست؟

حال که می‌دانید گیم فای چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است کمی با روش‌های کسب درآمدی از آن آشنا شوید. کسب درآمد از گیم فای نیازمند ترکیبی از مهارت، استراتژی، و شانس است. برای پیدا کردن بازی‌های مناسب، منصوب و معتبر، بهتر است پلتفرم‌های محبوب و اعتباری را شناسایی کرده و درباره مدل‌های اقتصادی آنها اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید. همچنین، توصیه می‌شود که گیمران جدید با سرمایه و زمان محدود وارد این حوزه شوند و با ارزیابی سیاست‌ها و رویه‌های پلتفرم، تصمیم‌های خود را برای ادامه فعالیت در آن مشخص کنند.

پس از انتخاب گیم فای، باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و به بازی متصل شوید. بعد از شرکت در بازی، بسته به نوع پلتفرم، جوایز به دست شما می‌آید و شما باید طبق پروتکل‌های مربوطه، آن‌ها را برداشت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بازی محدودیت‌های خاصی در خصوص مقدار رمزارز یا توکن برداشتی داشته باشد، یا هزینه‌هایی برای برداشت جوایز اعمال شود.

شرایط لازم برای ورود به گیم فای

ورود به گیم فای

تعداد زیادی بازی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کسب درآمد کنید و هرکدام از آن‌ها عملکرد مختلفی دارند. نکته‌ی حیاتی این است که باید به وبسایت‌های تقلبی مختلف توجه داشته باشید که نسخه تقلبی این بازی‌ها را ارائه می‌دهند. ارتباط کیف پول با این وبسایت‌ها یا دانلود بازی از آن‌ها ممکن است خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: برترین بازی های بلاکچینی شبکه پالیگان

بهترین راه این است که یک کیف پول مختص بازی‌کردن ایجاد کنید که در آن پول دیگری نگهداری نمی‌شود. اگر از امنیت بازی انتخابی خود اطمینان حاصل کرده‌اید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. برای شروع به بازی گیم فای، یک کیف پول دیجیتال ایجاد کنید.

برای دسترسی به دنیای گیم فای، به یک کیف پول ارز دیجیتال خوب مثل تراست ولت یا متامسک نیاز دارید. این ممکن است به معنای استفاده از کیف پول‌های مختلف یا اتصال به شبکه‌های بلاک‌چین متفاوت باشد، بسته به نوع بازی‌ای که انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در زنجیره‌ی هوشمند بایننس یا BSC بازی کنید، باید ولت خود را به شبکه BSC متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که وبسایت رسمی بازی از کدام کیف پول‌ها پشتیبانی می‌کند. برخی از بازی‌ها برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد، کیف پول خود را ایجاد می‌کنند.

۲. کیف پول خود را با بازی متصل کنید.

برای شروع یک بازی بلاک‌چین، باید کیف پول خود را به بازی متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که به وبسایت رسمی بازی متصل شده‌اید و نسخه جعلی در دسترس نیست. داخل وبسایت، جایی برای اتصال کیف پول وجود دارد که شما باید آن را پیدا کنید. برخلاف بازی‌های آنلاین سنتی، بازی‌های بلاک‌چین معمولاً کیف پول شما را به‌عنوان حساب شناسایی می‌کنند و نیازی به نام کاربری و رمز عبور نخواهید داشت.

۳. الزامات بازی را بررسی کنید.

در اکثر بازی‌های گیم فای، لازم است برای شروع، رمزارز یا NFTهای بازی خریداری کنید. الزامات بازی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و همیشه باید خطرات کلی را در نظر بگیرید و به پتانسیل کسب درآمد نیز توجه داشته باشید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که تخمین بزنید که برای بازگشت سرمایه اولیه‌تان چقدر زمان ممکن است طول بکشد.

بیشتر بخوانید: نات کوین چیست؟

گیم فای چگونه عمل می کند؟

کسب درآمد از گیم فای

در اکثر بازی‌های GameFi، دارایی‌هایی که در داخل بازی کاربرد دارند(مانند زمین مجازی، آواتار، سلاح و لباس)، قابل خرید و فروش هستند. این آیتم‌ها به عنوان توکن‌های غیرمتمرکز معمولاً روی بلاک چین قرار دارند و می‌توانید آن‌ها را در بازارهای NFT معامله کنید. البته در برخی بازی‌ها، آیتم‌ها از ابتدا NFT نیستند و قبل از خرید یا فروش دارایی، باید آن‌ها را به توکن‌های قابل معامله تبدیل کنید.

آیتم‌های درون بازی عمدتاً مزایای خاصی دارند و از طریق آن‌ها می‌توانید به پاداش‌های بیشتری دست پیدا کنید. با این حال، ممکن است برای آیتم‌هایی مانند آواتار یا لباس هیچ نوع مزایایی در نظر گرفته نشود. در برخی از بازی‌های GameFi، کاربران می‌توانند زمین‌ها را خریداری کرده و از طریق ساخت و ساز در آن زمین، یا حتی اجاره زمین به کاربران دیگر، به درآمد برسند. این به این معناست که امکان کسب درآمد منفعل و بدون نیاز به حضور دائمی در محیط بازی نیز وجود دارد. در برخی مواقع، حتی می‌توانید از طریق استیک کردن NFT، درآمد منفعل بیشتری کسب کنید.

سرویس کاهش پینگ

سخن آخر

در سال 2021، پروژه‌های گیم فای به شدت محبوب شدند و به نظر می‌رسد که تعداد آن‌ها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. تا بهمن 1401، بیش از 2 هزار بازی در وب‌سایت DappRadar ثبت شده‌اند که بر روی بلاک چین‌های معروفی مانند اتریوم، بی ان بی اسمارت چین، پالیگان، هارمونی و سولانا توسعه یافته‌اند.

همچنین، پیشرفت فناوری بلاک چین همچنان ادامه دارد و منتظریم که افزایش سرعت رشد حوزه گیم فای را تسهیل کند. ایده کسب درآمد از طریق بازی کردن برای بسیاری از افراد جذاب است و برای برخی افراد حتی به شغل تمام وقت تبدیل شده است. به همین دلیل امکان دارد که گیم فای در آینده دیجیتال نقش مهمی ایفا کند.

از زمان معرفی بیت کوین تا به امروز، بسیاری از افراد در بازی‌های ساده مرورگری شرکت کرده‌اند تا شاید فرصتی برای برنده شدن و دریافت پاداش به شکل بیت کوین داشته باشند. بازی‌هایی که از بیت کوین استفاده می‌کنند هنوز هم فعال هستند، اما ظهور اتریوم و قراردادهای هوشمند آن به طور دائمی دنیای بازی‌های بلاک چینی را تغییر داده و امکان توسعه بازی‌های پیچیده و جذاب‌تر را فراهم کرده است.

با توجه به جذابیت بازی‌های رایانه‌ای در حالت عادی، اضافه کردن پتانسیل کسب درآمد به آنها، جذابیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی، امکان دارد که شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ نیز به زمینه گیم فای پیوسته و به این حوزه نزدیک‌تر شوند، که این مسئله اصلاً غیرممکن به نظر نمی‌آید.