کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع کریپتو والت(Crypto Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع کریپتو والت(Crypto Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ اگر به قصد معامله یا سرمایه‌گذاری یا حتی جلب کنجکاوی می‌خواهید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید، احتمالاً می‌دانید که گام اول، انتخاب و راه‌اندازی کیف پول  دیجیتال یا والت(Wallet) است. انواع مختلفی از کیف پول های ارز دیجیتال وجود دارند و هریک برای تامین نیازهای کاربران خاصی ارائه می‌شوند. برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال، ابتدا باید اطلاعات مقدماتی در مورد این کیف پول ‌ها را به دست آورید و ببینید کدام ویژگی‌ها برای شما مهم‌تر هستند.

در این نوشتار، ما به بررسی کیف پول ‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم و انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر یک را برجسته می‌سازیم. همچنین پاسخ به سوال کیف پول ارز دیجیتال چیست، را به طور کامل برای شما عزیزان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

کیف پول  ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های ارز دیجیتال خود را مدیریت کنند. این کیف پول ‌ها دارای ویژگی‌های متنوعی مانند دریافت، ارسال، ذخیره، نگه‌داری، و سهام‌گذاری دارایی‌های ارز دیجیتال هستند.

بسیاری از این کیف پول ‌ها را می‌توان به‌ صورت رایگان از فروشگاه‌های نرم‌افزاری یا افزونه‌های مرورگر بر روی دستگاه‌های موبایل یا کامپیوتر نصب کرد. در مقابل، برخی دیگر از آن‌ها به صورت دستگاه‌های سخت‌افزاری و کوچک شبیه به یک فلش مموری در بازار موجودند و باید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید: پهنای باند چیست؟

کیف پول های ارز دیجیتال به عنوان واسطه‌های شما با شبکه‌های بلاک‌چین ارتباط برقرار می‌کنند و درخواست‌ها یا تراکنش‌های شما را با استفاده از کدهای رمزنگاری به شبکه ارسال می‌کنند تا توسط ناظران و حسابرسان شبکه بررسی شوند. برای ارسال یک تراکنش، شما تنها باید آدرس کیف پول مقصد را همراه با مبلغ تراکنش وارد کرده و سپس تراکنش را با استفاده از کلید خصوصی‌تان امضا نمایید.

برای دریافت تراکنش نیز، شما تنها نیاز دارید که کلید عمومی یا آدرس کیف پول خودتان را به طرف مقابل ارسال کنید تا او با اجرای مراحلی که برای ارسال تراکنش توضیح داده شده، ارز دیجیتال به شما ارسال کند.

آدرس کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

آدرس کیف پول ارز دیجیتال

با هر بار ایجاد کیف پول، در واقعیت دو رشته متنی منحصر به فرد ایجاد می‌شود که دو کلید مهم برای استفاده از کیف پول شما هستند: یکی کلید عمومی(Public Key) و دیگری کلید خصوصی(Private Key).

این دو رشته متنی کلید عمومی و کلید خصوصی از اعداد و حروف کوچک و بزرگ انگلیسی تشکیل شده‌اند و با هم تعامل کرده و به شما دسترسی به دارایی‌هایتان را ممکن می‌سازند. همانطور که از نامشان مشخص است، کلید عمومی را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید، اما کلید خصوصی به عنوان یک اطلاعات شخصی خودتان تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازی سندباکس چیست؟

یک تشبیه ساده که کارکرد این دو کلید را به خوبی توضیح می‌دهد، مقایسه آن‌ها با آدرس ایمیل و رمز عبور ایمیل شماست. کلید عمومی عمل مشابهی با آدرس ایمیل دارد که می‌توانید آن را با هر فردی به اشتراک بگذارید تا پیام‌های جدید(ارز دیجیتال جدید) دریافت کنید. اما کلید خصوصی(رمز عبور ایمیل) اطلاعات شخصی شماست و به هیچ عنوان به دیگران اعلام نمی‌شود، زیرا تنها راه دسترسی شما به محتویات کیف پول(معادل ایمیل‌های شما) است.

عبارت بازیابی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برای دریافت کلید خصوصی، در اکثر کیف پول ها به جای یک رشته طولانی و پیچیده از اعداد و حروف، شما یک عبارت به نام “عبارت بازیابی” یا Mnemonic Phrase به طول 12 تا 24 کلمه دریافت می‌کنید. این عبارت همانا شاه‌کلید طلایی دسترسی شماست و باید آن را با دقت و ایمان نگهداری کنید!

راهکارهایی مانند ایجاد نسخه پشتیبان یا یادداشت ‌برداری از کلید خصوصی یا عبارات بازیابی بر روی چند برگه کاغذ مختلف، نگه‌داری در مکان‌های شخصی و امن، یا حتی استفاده از حکاکی روی قطعات فلزی برای افزایش دوام، همگی روش‌های پیشنهادی برای حفاظت از کلیدهای خصوصی هستند.

همچنین، کیف پول ‌ها به شما برای دریافت کلید عمومی کمک می‌کنند و یک رشته کوتاه‌تر از اعداد و حروف را با عنوان “آدرس کیف پول” در اختیارتان قرار می‌دهند. برای ارتباط با یک شخص دیگر و ارسال کوین به او، معمولاً به کیف پول خود مراجعه کرده و روی گزینه “دریافت”(Receive) کلیک می‌کنید تا آدرس کیف پول به شما نمایش داده شود.

نگران نباشید؛ زیرا نیازی به حفظ ترتیب حروف و ارقام این رشته نسبتاً طولانی ندارید و تنها کافیست آن را کپی کنید. بعضی از کیف پول ‌ها حتی آدرس را به شما به صورت یک کد QR نیز ارائه می‌دهند که فرآیند ارسال را با اسکن کد بسیار آسان می‌کند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

اکنون که می‌دانید کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با انواع و ویژگی‌های هر یک آشنا شویم. دو عامل مهم در دسته‌بندی کیف پول ‌های ارز دیجیتال عبارت‌اند از: امانی یا غیرامانی بودن و آنلاین یا آفلاین بودن.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت برای ترید

کیف پول امانی کیف پولی است که کلید خصوصی در دسترس شما نیست. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کلید خصوصی دسترسی اصلی به دارایی‌های شما را فراهم می‌کند. اما در برخی پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌ها، این اطلاعات حیاتی به شما ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال، کیف پول ‌هایی که در صرافی‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند، کیف پول ‌های امانی هستند. در مقابل، هر کیف پول ی که کلید خصوصی را در اختیار خود نگه دارد، کیف پول ‌های غیرامانی نامیده می‌شود.

یک معیار دیگر برای دسته بندی کیف پول ‌ها، آفلاین یا آنلاین بودن آن‌هاست. کیف پول ‌های آنلاین به اتصال به اینترنت نیاز دارند و این موضوع ممکن است دارایی‌های شما را در معرض حمله‌های سایبری و هک قرار دهد.

کیف پول ‌های مبتنی بر وب، افزونه‌های مرورگر و تمام اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر به عنوان کیف پول ‌های آنلاین شناخته می‌شوند. دارایی‌ها در کیف پول ‌های آنلاین دسترسی آسان‌تری دارند و می‌توانید با چند کلیک آن‌ها را ارسال یا دریافت کنید.

کیف پول های سخت افزاری و کیف پول ‌های کاغذی دو نوع رایج کیف پول ‌های آفلاین هستند که بدون اتصال به اینترنت امکان دسترسی هکرها به دارایی‌های شما را کاهش می‌دهند.

  1. کیف پول موبایلی:

– نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند است.

– دسترسی سریع و مداوم به دارایی‌ها را فراهم می‌کند.

– نمونه‌ها: تراست والت(Trust Wallet)، مای‌اتروالت(MyEtherWallet)، اتمیک والت(Atomic Wallet)، متامسک(Metamask)، کوینومی(Coinomi).

  1. کیف پول دسکتاپی:

– نصب روی کامپیوترهای شخصی با سیستم‌عامل‌های مختلف.

– کاربردهای متعددی دارد.

– نمونه‌ها: اکسودوس(Exodus)، کوینومی و اتمیک و گواردا(Guarda).

  1. کیف پول تحت وب:

– آسان‌ترین و راحت‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال.

– از هر مرورگر اینترنتی و دستگاهی قابل دسترسی است.

– معمولاً دارای ریسک بیشتری از حمله‌های سایبری است.

– نمونه‌ها: کیف پول بلاک‌چین(Blockchain.com)، تراست والت، مای‌اتروالت، پکس‌فول(Paxful).

  1. افزونه مرورگر:

– به صورت افزونه در مرورگر شما قرار می‌گیرد.

– برای تعامل با پلتفرم‌های غیرمتمرکز و مبتنی بر وب ۳.۰ مناسب است.

– ممکن است به دلیل اتصال دائمی به اینترنت، دارای ریسک بیشتری باشد.

– نمونه‌ها: متامسک، مای‌اتروالت، گواردا.

  1. کیف پول سخت‌افزاری:

– دستگاه کوچک و بسیار ایمن است.

– بدون اتصال به اینترنت و با لایه‌های محافظتی اضافی عمل می‌کند.

– به دلیل ایمنی بیشتر، معمولاً هزینه‌بر است.

– نمونه‌ها: کیف پول لجر(Ledger)، ترزور(Trezor).

  1. کیف پول کاغذی:

– به‌سادگی با پرینت کردن کد QR کلید خصوصی ایجاد می‌شود.

– دسترسی به آن آفلاین است.

– از زمان‌های گذشته به عنوان روشی برای ذخیره داری دارایی‌های دیجیتال به‌کار می‌رفته است.

– اما با توجه به امکان از‌بین‌رفتن برگه‌های کاغذ، استفاده از آن اکنون کمتر معمول است.