مقایسه جامع روتر و مودم | بررسی تفاوت روتر و مودم

مقایسه جامع روتر و مودم | بررسی تفاوت روتر و مودم

امروزه با توجه به کارایی مودم و روتر، در اکثر مواقع مردم این دو سخت افزار را باهم یکدیگر اشتباه می‌گیرند و به عبارت دیگر، ویژگی‌های مودم و روتر را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برای مقایسه و بررسی تفاوت روتر و مودم با ما همراه باشید. هرچند هر دو این تجهیزات به عنوان سخت‌افزارهای شبکه اینترنتی محسوب می‌شوند و برخی از ویژگی‌های مشترکی دارند، اما در اصل تفاوت‌هایی در نحوه عملکرد و کاربردهای خود دارند که پیش از خرید هرکدام، مهم است که از این تفاوت‌ها آگاه شوید. اتصال به اینترنت برای تجهیزاتی مانند کامپیوتر و لپ‌تاپ از طریق یک سخت‌افزار واسط به نام مودم انجام می‌شود، که اتصال بین کامپیوتر و شبکه اینترنت را که توسط سرویس‌دهنده اینترنت یا ISP فراهم شده است، برقرار می‌کند.

بنابراین، مودم که ممکن است ویژگی‌های یک روتر را نیز داشته باشد و به عنوان مودم روتر شناخته می‌شود، یک سخت‌افزار ضروری برای اتصال به اینترنت از طریق ISP است. اما تفاوت روتر با مودم چیست؟ منظور از روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا می‌توان این دو دستگاه را به جای یکدیگر استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، لازم است که ابتدا ویژگی‌ها و تفاوت‌های اصلی این دو را بشناسیم.

در این نوشتار، تلاش می‌شود تا به جنبه‌های مختلف تفاوت بین مودم و روتر پرداخته شده و ویژگی‌های انحصاری هر یک معرفی شوند. اگر تفاوت مودم و روتر را نمی‌شناسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه مودم

مودم چیست

اولین مودم که با نام Dataphone شناخته می‌شود، توسط شرکت AT&T در سال 1960 به بازار عرضه شد. سپس، دو دانشمند به نام‌های Dennis Hayes و Dale Heatherington در سال 1977 نمونه اولیه‌ای از مودم مخصوص کاربردهای خانگی را با نام 80-103A معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: Paravirtualization در محاسبات ابری

مودم‌های Dial-up معمولاً در اوایل دهه 2000 توسط کامپیوترها برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما با گسترش گسترده اینترنت باند پهن، استفاده از آن‌ها به شدت کاهش یافت. همانطور که اینترنت باند پهن جاذبه‌ی بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد، مودم‌های دایل‌آپ به تدریج از مد نظر خارج شدند.

در حال حاضر، بسیاری از مودم‌ها به عنوان تجهیزات سخت‌افزاری جداگانه و بر پایه فناوری باند پهن عرضه می‌شوند، و به آن‌ها ویژگی‌های متنوعی اضافه شده است.

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم، در واقع، یک تجهیزات سخت‌افزاری است که کامپیوتر یا روتر را به شبکه اینترنت وصل می‌کند. به عنوان نمونه، مودم‌های کابلی و DSL دو نمونه از این نوع تجهیزات هستند.

کلمه Modem از Modulator/Demodulator به دست آمده و واقعاً یک تجهیزات سخت‌افزاری است که به کامپیوتر این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را از طریق خطوط تلفن، فیبر نوری یا امواج ماهواره‌ای ارسال و دریافت نماید. در هنگام ارسال سیگنال، این دستگاه داده‌های دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تبدیل کرده و آن را از طریق یک خط تلفن یا رسانه‌های دیگر منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کانتینرسازی چیست؟

به همین ترتیب، در زمان دریافت یک سیگنال آنالوگ، مودم آن را مجدداً به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند. مودم‌ها به عنوان تجهیزات ناهم‌زمان یا asynchronous شناخته می‌شوند، به این معنا که داده‌ها را به صورت یک جریان متناوب از بسته‌های کوچک ارسال می‌کنند. پس از دریافت، سیستم دریافت‌کننده داده‌های موجود در بسته‌ها را دریافت کرده و آن‌ها را به شکلی قابل استفاده برای کامپیوتر مجدداً سازماندهی می‌کند.

روتر چیست؟

روتر چیست

روتر یک دستگاه است که دو یا چند شبکه سوئیچ بسته یا شبکه فرعی را به یکدیگر متصل می‌کند. وظایف اصلی روتر به صورت زیر هستند:

  • مدیریت ترافیک بین شبکه‌ها با ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های IP مقصد مشخص شده.
  • فراهم کردن امکان استفاده از یک اتصال اینترنتی مشترک برای چندین دستگاه.

به زبان ساده‌تر، تصور کنید یک شبکه خانگی دارید که از چندین کامپیوتر تشکیل شده و از یک مودم برای اتصال به سرویس‌دهنده ISP استفاده می‌کند. با استفاده از یک روتر، می‌توانید این کامپیوترها را به مودم متصل کنید و ترافیک ارسالی بین آن‌ها را با کمک روتر مدیریت کنید.

مقاله پیشنهادی: نات کوین چیست؟

معرفی انواع روتر

تنوع زیادی از روترها وجود دارد، اما اکثر آنها داده‌ها را بین شبکه‌های محلی (LAN) و شبکه‌های گسترده(WAN) منتقل می‌کنند.

LAN یک گروه از دستگاه‌های محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص است. یک شبکه محلی معمولاً به یک روتر نیاز دارد. از سوی دیگر، WAN یک شبکه بزرگ است که در یک منطقه جغرافیایی وسیع ساخته شده است.

به عنوان مثال، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که در چندین مکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، به شبکه‌های محلی جداگانه برای هر مکان نیاز دارند و این شبکه‌های محلی با یکدیگر به‌وسیله روترها متصل می‌شوند تا یک WAN تشکیل شود. از آنجایی که یک WAN در یک منطقه بزرگ توزیع شده است، اغلب به چندین روتر و سوئیچ نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی استاراطلس

برای اتصال یک شبکه LAN به اینترنت، روتر ابتدا باید با مودم ارتباط برقرار کند. دو روش اصلی برای انجام این کار وجود دارد:

  1. روتر بی‌سیم: این نوع روتر داده‌های دریافتی از مودم را با تبدیل بسته‌ها از کد باینری به سیگنال‌های رادیویی منتقل می‌کند و سپس آن‌ها را با استفاده از آنتن به صورت بی‌سیم پخش می‌کند. روترهای بی‌سیم شبکه محلی LAN را ایجاد نمی‌کنند بلکه شبکه‌های محلی بی‌سیم(WLAN) ایجاد می‌کنند که چندین دستگاه را با استفاده از اتصالات بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌کنند.
  2. روتر سیمی: مشابه روتر بی‌سیم، روتر سیمی نیز داده‌ها را از مودم دریافت می‌کند اما با استفاده از کابل‌های جداگانه به یک یا چند دستگاه در شبکه متصل شده و یک شبکه LAN ایجاد می‌کند. سپس دستگاه‌های متصل به این شبکه از طریق روتر به اینترنت متصل می‌شوند.

مودم روتر چیست؟

همانطور که اشاره شد، مودم یک دستگاه است که به کابل یا خطوط تلفن متصل شده و داده‌ها یا اطلاعات از سرویس‌دهنده اینترنت(ISP) را برای کامپیوتر یا دستگاه‌های جانبی دیگر ترجمه می‌کند.

روتر نیز یک دستگاه است که داده‌های اینترنتی که از طریق مودم وارد شده‌اند را دریافت کرده و با استفاده از یک سیگنال بی‌سیم(Wi-Fi) یا با کابل‌های مختلف، این داده‌ها را به دستگاه‌های مختلف در خانه مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و سایر دستگاه‌ها ارسال می‌کند.

اما دسته سومی به نام مودم روترها وجود دارد که ویژگی‌های هر دو دسته را با هم دارند. مودم روتر یک دستگاه یکپارچه است که عملکردهای یک مودم و یک روتر را ترکیب می‌کند. Gateway یک اصطلاح دیگر است که به معنای مودم روتر است. مزیت اصلی استفاده از مودم روتر، داشتن یک دستگاه برای راه‌اندازی اتصال اینترنت به جای دو دستگاه است.

مقایسه روتر و مودم

مقایسه مودم و روتر

تفاوت اصلی بین مودم و روتر در این است که مودم به اینترنت متصل شده و داده‌ها را از سرویس‌دهنده اینترنت(ISP) دریافت کرده و شبکه خانگی را به اینترنت متصل می‌کند، در حالی که روتر دستگاه‌ها را به اینترنت یا Wi-Fi ارائه شده توسط مودم متصل می‌کند. اما این دو دستگاه از نظر قابلیت‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های مودم:

اصلی‌ترین وظیفه مودم، آن است که ترافیک داده را از ISP دریافت کرده و شبکه خانگی را به اینترنت متصل کند. اتصال مودم ممکن است از طریق کابل‌های مختلف مانند کابل اترنت یا فیبر نوری، ماهواره یا DSL باشد. مودم می‌تواند به صورت وایرلس یا با کابل اتصال یابد و این دستگاه برای هر نوع سرویس خاصی مطابق با نیازها طراحی شده است.

ویژگی‌های روتر:

روتر سخت‌افزاری است که به مودم متصل شده و یک شبکه خصوصی را در یک خانه یا اداره ایجاد می‌کند. هنگامی که دستگاهی را به Wi-Fi متصل می‌کنید، به واقع به یک روتر محلی متصل می‌شوید. روترها دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و تجهیزات مختلف در یک خانه را به هم متصل می‌کنند. روترهای بی‌سیم همچنین محتوای چندرسانه‌ای را بدون استفاده از کابل به لپ‌تاپ و دستگاه‌های تلفن همراه ارسال می‌کنند. روترها نیز می‌توانند در دو نوع بی‌سیم و سیمی در دسترس باشند که قیمت آن‌ها نیز متفاوت است.

بیشتر بخوانید: بایننس کوین چیست؟

5 تفاوت روتر و مودم

– رمزگشایی سیگنال ISP:

– مودم: انجام می‌دهد

– روتر: انجام نمی‌دهد

– مستقیم به اینترنت متصل می‌شود:

– مودم: بله

– روتر: خیر

– راه‌اندازی شبکه محلی:

– مودم: خیر

– روتر: بله

– توانایی اتصال چندین دستگاه به اینترنت:

– مودم: خیر

– روتر: بله

– تخصیص ترافیک وای‌فای:

– مودم: امکان ندارد

– روتر: می‌تواند شبکه وای‌فای را مدیریت کند

آی پی ثابت کوینکس

سخن آخر

در نهایت، با توجه به توضیحات ارائه شده در این نوشتار، می‌توان به اهمیت و تفاوت روتر و مودم پی برد. مودم به عنوان دستگاه ارتباطی با ISP و ایجاد اتصال مستقیم به اینترنت شناخته می‌شود، در حالی که روتر وظیفه ایجاد یک شبکه محلی در داخل خانه یا اداره را دارد و توانایی اتصال چندین دستگاه به اینترنت را فراهم می‌کند. انتخاب مودم یا روتر بر اساس نیازهای خاص کاربران متفاوت است و افراد باید با توجه به نیازهای اتصال خود، از ویژگی‌ها و تفاوت‌های هرکدام بهره‌مند شوند. اما مهمترین نکته آگاهی از این تفاوت‌ها و استفاده درست از هر دستگاه به منظور بهبود عملکرد و امنیت شبکه خانگی یا اداری است.