صرافی یونی سواپ چیست؟ معرفی و بررسی کامل صرافی Uniswap

صرافی یونی سواپ چیست؟ معرفی و بررسی کامل صرافی Uniswap

صرافی یونی سواپ چیست؟ پلتفرم Uniswap یک نوع صرافی غیرمتمرکز(DEX) است که بر اساس شبکه اتریوم عمل می‌کند. در این پلتفرم، افراد می‌توانند توکن‌های ERC20 را به یکدیگر مبادله کنند، و تفاوت آن با صرافی‌های معمولی این است که در Uniswap نیازی به وجود خریدار یا فروشنده مشخص نیست. به جای اینکه توسط اشخاص، مبادله توسط یک معادله خودکار انجام می‌شود که ارزش توکن‌ها را به صورت اتوماتیک تنظیم و تعدیل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز Uniswap این است که نیازی به احراز هویت ندارد، و همه افراد از سراسر جهان می‌توانند به مبادلات در این پلتفرم مشارکت کنند. این مقاله به معرفی Uniswap به عنوان یک DEX محبوب، اهداف و ایده‌های آن، نحوه عملکرد پلتفرم، خدمات و ویژگی‌های ارائه شده توسط Uniswap، معرفی توکن UNI توکن اختصاصی(Uniswap)، نقشه‌راه آینده، همکاری‌های مهم، تیم سازنده، و روش‌های خرید و نگهداری توکن UNI پرداخته است. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید با نایس نت همراه شوید.

صرافی یونی سواپ چیست؟

صرافی یونی سواپ چیست؟

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم برای معاملات توکن‌های ERC-20 است. این دیگر صرافی‌های مرکزی را که وابستگی به واسطه‌ها دارند رد می‌کند و به افراد امکان می‌دهد توکن‌ها را با یکدیگر مبادله کنند بدون نیاز به اعتماد به واسطه‌ها یا شخص ثالث. در Uniswap، شما به قراردادهای هوش مصنوعی اعتماد می‌کنید.

یکی از ویژگی‌های برجسته Uniswap این است که بر خلاف بسیاری از صرافی‌های دیگر، از تطابق خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید استفاده نمی‌کند. به جای اینکه از مدل سنتی اوردر بوک که بر اساس وجود خریدار و فروشنده‌ها تنظیم می‌شود، از یک معادله تطابق ساده و استفاده از استخر‌های نقدینگی برای ارتقاء ترید استفاده می‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی در این استخر‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی را برای معاملات توکن‌های مختلف ارائه می‌دهند. به این ترتیب، این تامین‌کنندگان به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و در کارمزد معاملات شریک می‌شوند. تمام این فرآیندها توسط قراردادهای هوش مصنوعی به صورت خودکار اداره می‌شوند. Uniswap به این ترتیب توانسته است مشکل نقدینگی را حل کرده و به عنوان یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز مورد توجه جامعه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: شیباورس چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز مشکلاتی از جمله سوءاستفاده از نظرات هکرها و سوءمدیریت کارمزد را رفع کرده‌اند. Uniswap، با توسعه مدل معاملات خود، نقدینگی کافی را فراهم کرده و به معاملات توکن‌ها امکان می‌دهد. قیمت نیز به صورت الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی معامله‌ای تعیین می‌شود.

ویژگی های صرافی یونی سواپ چیست؟

تفاوت اصلی Uniswap با صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر در نحوه تعیین قیمت و مکانیسم بازارگردانی ثابتی است که به آن مدل بازارگردان محصول ثابت معروف است. در Uniswap، هر توکن می‌تواند به صرافی اضافه شود و با واریز مقدار مشخصی از اتر یا توکن‌های ERC-20 دیگر، معامله شود. به عنوان مثال، اگر بخواهید یک توکن جدید را در این پلتفرم لیست کنید، کافیست یک قرارداد هوش مصنوعی Uniswap جدید بسازید و یک استخر نقدینگی برای آن ایجاد کنید. سپس مقداری از کوین اتر (یا توکن ERC-20 دیگر) و توکن جدید را به مقادیر مساوی در این استخر واریز کنید.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی اقتصادی

یکی از ویژگی‌های Uniswap این است که افراد به آسانی می‌توانند هر توکن ERC-20 را به پلتفرم اضافه کنند، و بدون نیاز به مجوز خاصی، قرارداد هوش مصنوعی توکن را بسازند. اگر یک توکن قرارداد هوش مصنوعی و استخر نقدینگی داشته باشد، هر فردی می‌تواند در معاملات این توکن شرکت کند یا به استخر نقدینگی آن سرمایه گذاری کند. این امکانات به کاربران این امکان را می‌دهند تا به صورت آزادانه در معاملات توکن‌ها شرکت کنند.

مزایا و معایب صرافی یونی سواپ چیست؟

مزایا:

  1. امکان معامله با توکن‌های بازار با رده بالا به صورت غیرمتمرکز.
  2. استفاده از قرارداد‌های هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌ها و خودکار سازی پلتفرم؛ به همین دلیل پلتفرم از فعالیت‌های خود سود نمی‌برد.
  3. امکان مشارکت در فعالیت‌های سودآور دنیای رمزارز بدون نیاز به تبدیل به ارزها و معاملات مستقیم. شرکت در استخرهای نقدینگی، اگر جفت ارز مناسبی انتخاب شود، ریسک پایین‌تری دارد.
  4. امکان مشارکت بیشتر افراد بدون نیاز به احراز هویت در پلتفرم و ماهیت غیرمتمرکز آن.
  5. امکان انجام معاملات NFT و خرید مستقیم ارزهای رمزی.

معایب:

  1. پشتیبانی از توکن‌هایی که بر پایه استانداردهای بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند.
  2. صرافی غیرمتمرکز به معنای مسئولیت کامل شما در امور امنیتی کیف پول و ارزهای دیجیتال شما است، بدون هیچ گونه حمایت از صرافی.
  3. کارمزد بالایی برای کسانی که از استخرهای آن خرید می‌کنند.
  4. عدم حضور نهاد بالاسری ممکن است میزان کلاهبرداری(Scam) و پروژه‌های کاذب را افزایش دهد.

کارمزد صرافی یونی سواپ چقدر است؟

توکن صرافی یونی سواپ چیست

تمام فعالیت‌های خرید و فروش در صرافی Uniswap بر اساس مفهوم استخرهای نقدینگی و مشارکت عمومی در تأمین سرمایه مورد نیاز این استخرها تعریف می‌شود. کارمزد در Uniswap در حدود ۰.۳۰ درصد است، و با افزایش مشارکت در پروژه‌های این پلتفرم و انجام معاملات با حجم بزرگ‌تر، ممکن است به ۰.۲۵ درصد کاهش یابد.

باید توجه داشت که کارمزد در Uniswap به هیچ وجه به پلتفرم تعلق نمی‌گیرد. بلکه این کارمزد به تأمین‌کنندگان نقدینگی استخرها تعلق دارد، آن‌هایی که روند معاملات را زنده نگه می‌دارند. علاوه بر این، با استفاده از توکن حاکمیت UNI، تأمین‌کنندگان نقدینگی حق رأی در تعیین کارمزد را دارند. به‌طور خاص، آن‌ها می‌توانند به جز ایجاد کارمزد روتینی ۰.۳۰ درصد، ۰.۰۵ و ۱ درصد را نیز انتخاب کنند، که به نوع استخر و حجم معاملات آن بستگی دارد.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت کوکوین

خدمات و محصولات صرافی یونی سواپ چیست؟

خدمات صرافی یونی سواپ چیست

خدمات و محصولات Uniswap اطلاعات مرتبط با عملکرد خودکار پلتفرم، توکن‌هایی که در آن قابل تبادل هستند، قراردادهای هوش مصنوعی اختصاصی پروتکل، و انواع مختلف استخرهای نقدینگی با دارایی‌های دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اصلی‌ترین خدمات و محصولات Uniswap عبارتند از:

  1. تأمین نقدینگی: Uniswap امکان ایجاد استخرهای نقدینگی با جفت‌های مختلف ارز دیجیتال را فراهم می‌کند و باعث تعریف بازارهای پویا می‌شود. این فرصت به معامله‌گران این اجازه را می‌دهد که در تأمین نقدینگی شرکت کرده و از فعالیت‌های استخر بهره‌مند شوند یا ارزهای استخر را در معاملات دیگر خریداری و فروش کنند.
  2. سواپ کردن توکن در Uniswap: با Uniswap، کاربران می‌توانند انواع مختلف ارزهای دیجیتال را به سادگی و بدون نیاز به نگهداری آن‌ها در کیف پول خاص صرافی معامله کنند. این امکان با اتصال موقت کیف پول شخصی امکان‌پذیر است.
  3. رابط کاربری کاربر پسند: پلتفرم معاملاتی Uniswap بسیار کاربر پسند است و تقریباً هر شخصی با دانش پایه در زمینه معاملات ارز دیجیتال می‌تواند از تمامی امکانات و محصولات آن بهره‌برداری کند.
  4. توکن UNI: توکن UNI به عنوان توکن حاکمیت بر پروتکل Uniswap تعریف شده است و دارندگان آن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروتکل شرکت کنند. این توکن‌ها همچنین به عنوان سند مشارکت و در نهایت به عنوان پاداش برای تأمین‌کنندگان نقدینگی تخصیص می‌یابند.
  5. ابزارهای توسعه: به عنوان یک توسعه‌دهنده، شما می‌توانید از ابزارهای توسعه ارائه شده در این صرافی بهره‌برداری کنید و پروژه‌های دیفای خود را بر روی پروتکل Uniswap پیاده‌سازی کنید.
  6. تعامل با پروژه‌های دیفای دیگر: بسیاری از پروژه‌های دیفای، به ویژه پروژه‌های جدید، برای جذب سرمایه اولیه یا تأمین سرمایه‌های تکمیلی از Uniswap استفاده می‌کنند. این امکان به فعالان این صرافی اجازه ورود به پروژه‌های دیفای دیگر و دسترسی بهتر برای دارندگان توکن UNI را می‌دهد.

سخن آخر

صرافی یونی سواپ چیست؟ صرافی Uniswap یکی از برترین و پرکاربردترین صرافی‌های غیرمتمرکز در جهان دیفای است که بر پایه تکنولوژی بلاکچین اتریوم عمل می‌کند. این صرافی امکان معامله توکن‌های ERC-20 را بدون نیاز به واسطه‌ها و با کمترین هزینه فراهم می‌کند. Uniswap از مدل بازارگردان محصول ثابت استفاده می‌کند که توسط استخرهای نقدینگی اداره می‌شود، و به کاربران امکان مشارکت در تأمین نقدینگی و درآمدزایی از فعالیت‌های استخر را می‌دهد.

با عدم نیاز به احراز هویت و امکان معامله با توکن‌های مختلف، Uniswap به افرادی از سراسر جهان اجازه می‌دهد به معاملات دیفای بپردازند. این صرافی با ارائه ابزارهای توسعه و پشتیبانی از پروژه‌های دیفای، به جذب توسعه‌دهندگان و تأمین‌کنندگان نقدینگی اختصاص می‌دهد.

با این وجود، باید به معایبی همچون تنها پشتیبانی از توکن‌های استاندارد اتریوم و نبود حمایت از کیف پول و ارزهای دیجیتال توجه کنیم. همچنین، کارمزد برای کسانی که از استخرهای Uniswap خرید می‌کنند، ممکن است بالا باشد.

در نهایت، Uniswap به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز و پرکاربرد در دنیای دیفای ادامه به کار خواهد کرد و به فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌کنندگان در اکوسیستم رمزارز ارائه خواهد داد. جهت آشنایی بیشتر با اصطلاحات بازارهای مالی و صرافی‌های ارز دیجیتال با نایس نت همراه باشید.