توکن سوزی چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن سوزی چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن سوزی چیست؟ توکن سوزی یا کوین برن، یکی از فرآیندهای بسیار حیاتی در دنیای بلاکچین است که همه اشخاص و اشتراک‌گذاران این فضا باید به طور کامل با آن آشنا باشند. این عملیات به طور معمول تأثیر مستقیمی بر روند قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال، از جمله ارزهای معروف مانند بیتکوین، اتریوم و دیگر ارزهای رمزی دارد. احتمالاً شما نیز درباره مفهوم “سوزاندن توکن” حتی در زمینه ارزهای معروفی مثل بایننس کوین شنیده‌اید.

اگر به عنوان یک فعال در بازار ارزهای رمزی فعالیت می‌کنید، باید به دقت بدانید توکن سوزی چیست و چرا این عملیات انجام می‌شود. در این نوشتار، به طور کامل در مورد مفهوم سوزاندن کوین صحبت می‌کنیم و همچنین به بررسی توکن‌سوزی در بایننس به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای این ارز رمزی در میان تمام شبکه‌های بلاکچین می‌پردازیم.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چیست؟

به طور ساده، این عمل به معنای حذف دائمی تعدادی از سکه‌ها یا توکن‌ها در داخل یک شبکه ارزی است. این روش، کاهش دائمی کل میزان تأمین مرتبط با شبکه را در بازار ارزهای دیجیتال تضمین می‌کند. این روش به خاصیت خاص ارزها و توکن‌ها وابسته نیست و تقریباً برای همه ارزهای دیجیتال، به شکل کوین یا توکن، قابل اجرا است.

هدف اصلی این فرایند این است که با کاهش ارزش هر واحد از ارز دیجیتال مورد نظر مقابله شود. همانند اینکه در جامعه‌ها، اگر بانک مرکزی اسکناس‌ها را به صورت بیش از حد چاپ و توزیع کند، ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت، افزایش تعداد کوین‌ها یا توکن‌ها در گردش داخل شبکه یک رمزارز، نیز منجر به کاهش قیمت آن می‌شود. با سوزاندن تعدادی از آن‌ها، می‌توان از این تأثیر جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فاندامنتال چیست؟

توکن سوزی چه زمانی اتفاق می افتد؟

حال که می‌دانید توکن سوزی چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است بدانید که چه زمانی اتفاق می‌افتد. معمولاً زمان انجام یک رویداد کوین برن توسط وایت پیپر یا با رأی‌گیری از اعضای جامعه تعیین می‌شود. اما در برخی موارد، مانند وقوع توکن‌های متمرکز مانندBNB  که متعلق به بایننس است، شرکت مالک(مانند بایننس) می‌تواند سوزاندن توکن را در هر زمان آغاز یا قطع کند. همچنین، برخی از پروژه‌ها مکانیزم‌هایی ایجاد کرده‌اند تا به طور خودکار بخشی از کارمزدهای معاملات را سوزانده و از دور انداخته شوند. به عنوان مثال، پروژه‌هایی مانند “شیبا اینو” حتی به روش‌های خلاقانه‌ای مثل سوزاندن توکن‌ها با گوش دادن به آهنگ پرداخته‌اند. این واقعیت نشان می‌دهد که رویدادهای کوین برن می‌توانند با دلایل متنوعی اجرا شوند.

نحوه سوزاندن توکن

این فرآیند به ترتیب به این شکل اجرا می‌شود:

– یک هولدر حاکم بر ارز دیجیتال، دستور سوزاندن را صادر می‌کند و تمایل خود به حذف تعدادی توکن را اعلام می‌کند.

– سپس قرارداد هوش مصنوعی موجودی کیف پول ارز دیجیتال کاربر را بررسی کرده و از اعتبار تعداد وارد شده مطمئن می‌شود. تنها اعداد مثبت مورد قبول هستند.

– در صورتی که کاربر موجودی کافی در والت خود داشته باشد و اعداد قابل قبولی مثل صفر یا منفی پنج را وارد نکرده باشد، عملیات سوزاندن توکن اجرایی می‌شود.

– اگر موجودی کافی باشد، تعداد توکن‌های اعلامی توسط کاربر از موجودی کیف پول کم می‌شود. سپس تعداد کل توکن‌های در گردش داخل ارز مورد نظر به‌روزرسانی می‌شود. به این ترتیب، تعداد مشخصی از توکن‌ها از دور انداخته می‌شوند.

– لازم به ذکر است که این فرآیند قابل بازگشت نیست. هرگز نمی‌توان توکن‌هایی که به منظور سوزاندن به یک قرارداد هوش مصنوعی ارسال شده‌اند را بازیابی کرد؛ زیرا کلید خصوصی آدرسی که توکن‌ها به آن ارسال می‌شوند، در دسترس نیست.

دلایل و اهداف توکن سوزی چیست؟

دلایل توکن سوزی چیست

نتیجه اجرای یک رویداد کوین برن، ایجاد ارزش افزوده برای تمامی شبکه است، زیرا روند سوزاندن توکن، کاهش ناپذیر، پایدار، نهایی و بدون امکان بازگشتی است. زیرا رویکردهای زیر این ارزش افزوده را نمایان می‌سازند:

  1. مکانیزم اجماع بهتر:

به ویژه ارزهای رمزی مبتنی بر سیستم Proof Of Burn (PoB)، از این رویکرد به عنوان راهی منحصر به فرد برای دستیابی به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده استفاده می‌شود. در اینجا ماینرها و کاربران باید بخشی از موجودی کنونی خود را از بین ببرند.

  1. افزایش ارزش ارزهای دیجیتال:

لازم به ذکر است که ارزهای رمزی از اصول اقتصادی بازار پیروی می‌کنند و قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. کمیاب شدن منبعی مفهوم اقتصادی مرکزی برای تعیین قیمت یک دارایی را ایجاد می‌کند. ماهیت ضد تورمی آن‌ها، ارزهای دیجیتال را به خصوص در مقایسه با ارزهای سنتی توصیف می‌کند. به عبارت دیگر، برای اکثر ارزهای رمزی یک میزان حداکثر تعیین شده است و نمی‌توان از آن بیشتر تولید کرد. به عنوان مثال، بیت‌کوین که در نهایت تنها 21 میلیون سکه BTC در دسترس خواهد داشت، بدون نیاز به سوزاندن توکن است؛ افزایش تقاضا برای خرید بیت‌کوین به عنوان نتیجه کمیاب شدن تامین به طور طبیعی باعث افزایش قیمت می‌شود.

بنابراین، توجه به توکن‌های از دست رفته یا کوین‌هایی که در کیف‌های خصوصی با کلیدهای خصوصی فراموش شده قرار دارند، حداقل به ما کمک می‌کند تا ارزش بیت‌کوین را افزایش دهیم، زیرا تا حدیاب کمیاب‌تر شدن دارایی مورد نظر را نمایان می‌کند.

مقاله پیشنهادی: بریک ایون چیست؟

  1. محافظت در برابر حملات اسپم:

یکی از مزایای سوزاندن توکن یا کوین در یک شبکه کریپتوکارنسی، ایجاد محافظت طبیعی در برابر حملات DDoS و تراکنش‌های اسپم است. به طور طبیعی، کاربران یک شبکه برای انجام تراکنش‌های خود کارمزدی پرداخت می‌کنند. همچنین در پلتفرم اتریوم، اجرای یک قرارداد هوش مصنوعی به یک کارمزد گس اتریوم نیاز دارد. با سوزاندن توکن‌ها یا کوین‌های در گردش داخل یک شبکه، رویکرد مشابهی برای کاهش تراکنش‌های اسپم و DDoS اتخاذ می‌شود.

  1. تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه:

سرمایه‌گذاران می‌توانند این نوع عملکرد را به عنوان یک نشانه مثبت از تعهد توسعه‌دهندگان تفسیر کنند. همه پروژه‌ها سعی در ایجاد ارزش حداکثری برای سرمایه‌گذاران و کاربران دارند. با سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، می‌توان مشکلاتی را حل کرد و ارزش تولید شده را افزایش داد. برخی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش را به منظور حذف دائمی آن‌ها از بازار خریداری می‌کنند. این اقدام منجر به افزایش ارزش دارایی می‌شود.

توکن سوزی بایننس

توکن سوزی بایننس

بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان شناخته می‌شود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت بی‌نهایت آن، کارمزدهای بسیار پایین آن هستند. بایننس تنها 0.1 درصد از هر معامله را به عنوان کارمزد اختصاص می‌دهد. همچنین، اگر برای مبادله از BNB، ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم استفاده کنید، تخفیف 50 درصدی بر روی کارمزد‌ها به شما تعلق می‌گیرد.

لطفاً توجه داشته باشید که بخش اول از توضیحات زیر، مرتبط با روش سوزاندن توکنBinance Coin (BNB) در زمانی که آن بر روی شبکه Ethereum واقع بود، است. اکنون BNB به شبکه Binance منتقل شده و روند سوزاندن توکن با آن تفاوت دارد. با این حال، توضیحات مرتبط با بخش اول، برای تمام توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 با پشتیبانی از فرآیند سوزاندن صادق است.

در زمانی که Binance Coin هنوز بخشی از شبکه Ethereum بود، این پلتفرم به عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی دنیا، با استفاده از قراردادهای هوش مصنوعی، به صورت دوره‌ای عملیات سوزاندن توکن را اجرا می‌کرد. برنامه‌ریزی شده بود که این عملیات هر سه ماه یک بار انجام شود تا کل 100 میلیون توکن از بین برود. این عدد برابر با نصف تعداد کل BNB توزیع شده تا اکنون بود.

تعداد توکن‌های سوزانده شده بر اساس تعداد تراکنش‌های انجام شده در صرافی در یک بازه زمانی سه ماهه محاسبه می‌شود. به همین دلیل، هر سه ماه، Binance بر اساس حجم معاملات انجام شده در ربع قبلی، تعدادی از توکن‌های خود را نابود می‌کند. فرآیند سوزاندن توکن Binance Coin به صورت مداوم ادامه دارد.

قرارداد BNB دارای یک تابع به نام “سوزاندن” است. این تابع در هر زمان برای تمام کاربران در دسترس است و هیچ محدودیتی در مورد استفاده از آن وجود ندارد. کاربران می‌توانند با فراخوانی این تابع، تعداد مشخصی از رمزارزها را به طور دائمی از چرخه خارج کنند. توکن‌های سوزانده شده به عنوان یک تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شوند و این فرآیند به طور کاملاً شفاف انجام می‌شود. شما می‌توانید کد مربوط به این تابع را در تصویر زیر مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: سود مرکب چیست؟

سخن آخر

در این نوشتار خواندید که توکن سوزی چیست و چه کاربردی دارد؛ همچنین بهتر است بدانید که توکن سوزی به عنوان یک روش موثر برای افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، تنظیم عرضه، و تضمین امنیت شبکه‌های رمزارزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این فرآیند نه تنها از بزرگ‌ترین صرافی‌ها تا پروژه‌های کریپتوکارنسی کوچک‌تر، بلکه از منظر سرمایه‌گذاران نیز، به عنوان یک نماد قطعی و پایدار ارزش‌آفرینی شناخته می‌شود. توکن سوزی یکی از روش‌هایی است که در دنیای رمزارزها به ما امید می‌دهد که ارزش‌های دیجیتالی خود را حفظ کرده و به دنبال توسعه پایدار و موفقیت شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین بگردیم. علاقه مندان جهت آشنایی بیشتر با انواع اصطلاحات رمزارزی و اخبار روز دنیای کریپتو، می‌توانند با نایس نت همراه باشند.