نقطه سر به سر یا بریک ایون چیست؟ آموزش محاسبه Break Even

نقطه سر به سر یا بریک ایون چیست؟ آموزش محاسبه Break Even

ایون بریک چیست؟ همانطور که می‌دانید، زمانی که یک معامله انجام می‌شود، باید به دو موقعیت ممکن فکر کنید: سود یا ضرر! این نقطه تصمیم‌گیری که میان دریافت سود و دست دادن به ضرر قرار می‌گیرد، به نام “نقطه سر به سر” شناخته می‌شود. نقطه سر به سر در واقع تعیین کننده سرنوشت دارایی‌های شماست، زیرا در آن نقطه قیمت معامله برابر با هزینه وارد شدن به معامله و قیمت فروش آن می‌شود. اما چه معنی دقیقی دارد؟

نقطه سر به سر یک ابزار متداول و کارآمد در حوزه حسابداری و مدیریت کسب‌وکار است. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز در تجارت و تجزیه و تحلیل تکنیکی بازار از آن بهره می‌برند. این اصطلاح حتی در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال(کریپتوکارنسی) نیز کاربرد دارد. در این نوشتار قصد داریم شما را با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازارهای مالی آشنا کنیم و کاربرد آن را شرح دهیم، بنابراین برای پاسخ به سوال بریک ایون چیست، با ما همراه باشید.

ایون بریک چیست؟

بریک ایون چیست؟

برای درک مفهومی ایون بریک یا همان نقطه سر به سر، بگذارید با یک مثال شروع کنیم تا مفهوم نقطه سر به سر را بهتر فهمید: فرض کنید که شما تصمیم دارید به عنوان یک ماینر بیت کوین فعالیت کنید. ماینینگ یک شغل است و بنابراین شما باید هزینه‌های ثابت و متغیر خود را بررسی کنید و ببینید که با چه میزان فعالیت ممکن است سود یا ضرر داشته باشید. وقتی هزینه‌های شما به گونه‌ای باشد که نه سودی کسب کنید و نه ضرری ببینید، درآمد شما فقط هزینه‌هایتان را پوشش می‌دهد. بنابراین برای رسیدن به نقطه سر به سری در ماینینگ، قیمت هر واحد از بیت کوین باید با هزینه استخراج آن واحد برابر باشد؛ به عبارت دیگر، نسبت قیمت به هزینه استخراج برابر با ۱ باشد.

بیشتر بخوانید: اسمارت مانی چیست؟

حالا فرض کنید که شما با سه ارز دیجیتال مواجه هستید: ارز اول با ارزش 20 هزار دلار، ارز دوم با 5 هزار دلار و ارز سوم با قیمت 7 هزار دلار در بازار معامله می‌شوند. با این فرض که هزینه استخراج هر واحد از هر یک از این ارزها برابر با 6000 دلار باشد، نسبت قیمت به هزینه استخراج برای هر کدام از این ارزها به صورت زیر محاسبه می‌شود:

ارز اول:2.8  =  7000÷ 20000

ارز دوم: 0.7 = 7000 ÷ 5000

ارز سوم: 1 = 7000 ÷ 7000

از آنجایی که این نسبت برای ارز اول بیشتر از ۱ است، به این معناست که استخراج این ارز به صرفه است و فرآیند ماینینگ با سود همراه است. در مورد ارز دوم، چون هزینه استخراج بیشتر از درآمد است، ماینر ضرر می‌کند و در مورد ارز سوم، ماینر در نقطه سر به سری استخراج قرار دارد.

بیشتر بخوانید: سود مرکب چیست؟

دراین قسمت بریک ایون می‌تواند مفهوم دیگری را داشته باشد. قیمت سر به سر به معنای مقدار پولی است که باید پرداخت کنید یا مقدار دارایی که باید بفروشید تا بتوانید هزینه‌ها را پوشش دهید. به عبارت دیگر، به عنوان یک ماینر، با محاسبه هزینه‌های مرتبط با برق، تجهیزات، تعمیرات و همچنین قیمت فعلی رمزارزی که قصد استخراج آن را دارید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عملیات ماینینگ شما به سودآوری ختم می‌شود یا خیر. بنابراین، زمانی که درآمد و میزان هزینه شما برابر باشد، در بریک ایون یا نقطه سر به سر قرار گرفته‌اید. به زبانی ساده، یعنی هیچ خبری از سود و یا زیان نیست!

فرمول بریک ایون چیست؟ فرمول نقطه سر به سر

فرمول بریک ایون چیست

برای محاسبه نقطه سر به سر، تریدر تمام هزینه‌های مرتبط با معامله را در نظر می‌گیرد، از جمله کارمزد و مالیات، تا بتواند از نقطه سر به سر عبور کرده و سود کسب کند.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت ترید

برای درک بهتر چگونگی محاسبه نقطه سر به سر در معاملات اسپات، به مثالی از محاسبه بریک ایون در معاملات اسپات توجه کنید:

فرض کنید که قیمت یک رمزارز 100 دلار باشد و یک تریدر برای خرید آن نیاز به پرداخت 10 دلار کارمزد دارد. در اینجا، نقطه سر به سر این معامله برابر با جمع قیمت 100 دلار خرید و 10 دلار کارمزد خواهد بود.

فرمول محاسبه نقطه سر به سر در معاملات مالی بازار و قراردادهای آتی به صورت زیر است:

– برای ترید لانگ(Long)، یعنی وقتی تریدر پوزیشن خرید را باز می‌کند:

نقطه سر به سر برای ترید لانگ = قیمت باز کردن پوزیشن لانگ + کارمزد

– برای ترید شورت(Short)، یعنی وقتی تریدر پوزیشن فروش را باز می‌کند:

نقطه سر به سر برای ترید شورت = قیمت باز کردن پوزیشن شورت – کارمزد

کاربرد بریک ایون چیست؟

کاربرد بریک ایون چیست

باید بدانید که معامله در نقطه سر به سر نه یک ناکامی است و نه یک پیروزی؛ به جای این‌ها، دقیقاً همان نقطه است که هر دو سود و زیان برابر با صفر می‌شوند.

در دنیای بلاکچین، تریدرهای رمزارز می‌توانند از تحلیل نقطه سر به سر شدن برای تشخیص وضعیت سود و زیان و تنظیم استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنند. یک مفهوم نزدیک به این، “ضریب تعادل”(Breakeven Multiple)است؛ به عبارت دیگر، مقداری که قیمت یک دارایی یا سکه باید افزایش یابد تا به نقطه سر به سر معامله خود برسد. بنابراین، زمانی که قیمت لحظه‌ای یک رمزارز کمتر از قیمت خرید باشد، تریدر باید منتظر بماند تا قیمت مجدداً به حدی افزایش یابد که به نقطه سر به سر معامله برسد. در آن زمان می‌تواند پوزیشن خود را بدون سود یا زیان ببندد.

به عنوان مثال، اگر یک تریدر یک رمزارز را با قیمت 10 دلار خریده باشد و بعداً ارزش آن دارایی به 5 دلار کاهش یابد، باید صبر کند تا قیمت آن دو برابر شود. تنها در این صورت می‌تواند ضرر خود را جبران کند و اصل سرمایه‌اش به او بازگردد.

علاوه بر این، تریدرها از نقطه سر به سر برای درک این استفاده می‌کنند که چه زمانی می‌توانند معامله‌ای انجام دهند که سودده باشد، با در نظر گرفتن هزینه‌ها، کارمزد و مالیات.

بیشتر بخوانید: ولوم تریدینگ چیست؟

سخن آخر

بریک ایون چیست؟ بریک ایون یا نقطه سر به سر در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که میزان درآمد شما با میزان هزینه شما یکی باشد که در این حالت هیچ سود و ضرری مخواهید کرد. تحلیل نقطه سر به سر در محاسبات مالی و کسب و کار به طرز گسترده‌ای استفاده می‌شود. به طور خلاصه، نقطه سر به سر زمانی رخ می‌دهد که هزینه‌های اساسی با قیمت بازار برابر می‌شوند. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، قیمت سر به سر در معاملات در زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش یک دارایی به اندازه‌ای می‌رسد که خریدار دیگر هیچ ضرری ندارد. تحلیل نقطه سر به سر به تریدرها در محاسبه و مدیریت ریسک معامله کمک می‌کند.